Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) is a sign among religious teachings that indicates the arrival of the time of prayer. Therefore, it has a special place among Muslims. Two different readings of adhān and its effectiveness in the meantime can be achieved by referring to jurisprudential books, so that according to an approach, adhān does not have any character in itself and trust in it is in the light of the certainty that it is achieved for the accountable (mukallaf). Therefore, it is only possible to say prayer with confidence in it when the certainty of the time is reached. According to another view, adhān is an independent institution and its indicating is relative to entering the taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, compulsory obedience) time of worship, meaning that you can stand up for prayer, when you hear adhān. it is essential to have this discussion considering the presence of Shīʿites and Sunnīs in each other’s lands and the necessity of a magnificent presence in religious ceremonies. For this purpose, in this study, which was based on library and descriptive-analytic method of gathering information, the method of indicating adhān from entering ṣalāh (Arabic: صَلاة, prayer) time in Islamic sources was re-read. The results show that adhān is an independent institution that its indication from entering the time of prayer is taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, compulsory obedience) and can be used to enter the prayer by relying on it.
ابناثیر جزری، مجدالدین ابوالسعادات مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، تحقیق و تصحیح محمود محمد طناحی و طاهر احمد زاوی، قم، اسماعیلیان، بیتا.
ابنمنظور افریقی مصری، ابوالفضل جمالالدین محمد بن مکرم، لسان العرب، تحقیق جمالالدین میردامادی، چاپ سوم، بیروت، دار الفکر ـ دار صادر، 1414ق.
اراکی، محمدعلی، کتاب الصلاة، قم، دفتر معظمله، 1421ق.
بحرانی، یوسف بن احمد بن ابراهیم، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهره، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1405ق.
بدخش، محمدصادق، و محمد محمدرضایی، «بازپژوهی حجیت اطمینان»، فصلنامه فقه و اصول (مطالعات اسلامی سابق)، سال پنجاه و دوم، شماره 4 (پیاپی 123)، اسفند 1399ش.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة ـ الاجتهاد و التقلید، چاپ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1414ق.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة ـ الصلاة، قم، مؤلف، 1408ق.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، جامع المسائل، چاپ یازدهم، قم، امیر قلم، بیتا.
فخلعی، محمدتقی، «پژوهشی در چیستی سیرۀ عقلا و نسبت آن با حکم عقل»، فصلنامه مطالعات اسلامی: فقه و اصول، سال چهل و دوم، شماره 1 (پیاپی 84)، بهار و تابستان 1389ش.
فراهیدی، ابوعبدالرحمن خلیل بن احمد، کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، چاپ دوم، قم، هجرت، 1410ق.
کرکی عاملی (محقق ثانی)، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، چاپ دوم، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1414ق.
کلینی، ابوجعفر محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق و تصحیح علیاکبر غفاری، چاپ چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق.
گلپایگانی، سیدجمالالدین، کتاب الصلاة، قم، نور الولاء، 1439ق.
محقق حلّی، نجمالدین ابوالقاسم جعفر بن حسن، المعتبر فی شرح المختصر، قم، مؤسسة سیدالشهداء، 1407ق.
محقق داماد، سیدمحمد، کتاب الصلاة، چاپ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1416ق.
محقق سبزواری، محمدباقر بن محمدمؤمن، ذخیرة المعاد فی شرح الارشاد، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1247ق.
مکارم شیرازی، ناصر، استفتائات جدید، چاپ دوم، قم، مدرسه امام علی بن ابیطالب، 1427ق.
موسوی خمینی، سیدروحاللّٰه، الاجتهاد و التقلید، تهران، مٶسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1426ق.
موسوی خمینی، سیدمصطفی، تحریرات فی الاصول، قم، مٶسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1418ق.
موسوی خویی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرجال، بیجا، بینا، بیتا.
موسوی خویی، سیدابوالقاسم، موسوعة الامام الخوئی، قم، مٶسسة احیاء آثار الامام الخوئی، 1418ق.
موسوی سبزواری، سیدعبدالاعلی، مهذّب الاحکام فی بیان الحلال و الحرام، چاپ چهارم، قم، المنار، 1413ق.
موسوی عاملی، سیدمحمد بن علی، مدارک الاحکام فی شرح عبادات شرائع الاسلام، بیروت، مؤسسة آلالبیت، 1411ق.
نجاشی، ابوالعباس احمد بن علی بن احمد بن عباس، رجال النجاشی (فهرست اسماء مصنفی الشیعه)، تحقیق سیدموسی شبیری زنجانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1407ق.
نجفی، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، چاپ هفتم، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا.
نراقی، مولی احمد بن محمدمهدی، مستند الشیعة فی احکام الشریعه، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1415ق.
نوری طبرسی، حسین بن محمدتقی، خاتمة المستدرک، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1417ق.
همدانی، رضا بن محمدهادی، مصباح الفقیه، قم، المؤسسة الجعفریة لاحیاء التراث و مؤسسة النشر الاسلامی، 1416ق.
Ekhlasi Fardad, M. (2022). Exploring the Concept of Taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, Compulsory Obedience) in Indicating Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) from the Time of Ṣalāh (Arabic: صلاة, Prayer). Jurisprudence of worship Doctrines, 3(5), 7-28. doi: 10.30513/jwd.2024.4861.1140
MLA
Ekhlasi Fardad, M. . "Exploring the Concept of Taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, Compulsory Obedience) in Indicating Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) from the Time of Ṣalāh (Arabic: صلاة, Prayer)", Jurisprudence of worship Doctrines, 3, 5, 2022, 7-28. doi: 10.30513/jwd.2024.4861.1140
HARVARD
Ekhlasi Fardad, M. (2022). 'Exploring the Concept of Taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, Compulsory Obedience) in Indicating Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) from the Time of Ṣalāh (Arabic: صلاة, Prayer)', Jurisprudence of worship Doctrines, 3(5), pp. 7-28. doi: 10.30513/jwd.2024.4861.1140
CHICAGO
M. Ekhlasi Fardad, "Exploring the Concept of Taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, Compulsory Obedience) in Indicating Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) from the Time of Ṣalāh (Arabic: صلاة, Prayer)," Jurisprudence of worship Doctrines, 3 5 (2022): 7-28, doi: 10.30513/jwd.2024.4861.1140
VANCOUVER
Ekhlasi Fardad, M. Exploring the Concept of Taʿabbud (Arabic: تَعَبُّد, Compulsory Obedience) in Indicating Adhān (Arabic: أذان, Islamic Call to Prayer) from the Time of Ṣalāh (Arabic: صلاة, Prayer). Jurisprudence of worship Doctrines, 2022; 3(5): 7-28. doi: 10.30513/jwd.2024.4861.1140