وظیفه فقهی ماموم در صورت قرائت سوره عزیمه در نماز جماعت ( و عدم سجده از سوی امام)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد

2 عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد

3 عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی

چکیده

در مورد وظیفه مکلف در جایی که به امام جماعتی اقتدا کرده که در نماز، آیه عزیمه را تلاوت نموده ولی سجده نکرده است، میان فقهای امامیه اختلاف نظر وجود دارد. طبق یک نظریه، تبعیت از امام اقتضا می کند که ماموم هم سجده را ترک نماید. نظریه دوم قائل است که ماموم باید سجده کند و برای او تبعیت از امام در این حال جایز نیست. قائلان به نظریه دوم، راه حل های مختلفی ارائه داده اند. عده ای گفته اند در این حالت مأموم باید بدل سجده را انجام دهد یعنی ایماء و اشاره جایگزین سجده می شود. گروهی گفته اند باید هم از ایماء استفاده کند و هم سجده را بعد از پایان نماز انجام دهد و از نظر برخی دیگر، وظیفه او فقط انجام سجده بعد از نماز است. این مقاله که با مطالعه متون کهن، مستندات فقهی مسئله را به شیوه تحلیلی- توصیفی مورد بررسی قرار داده است با مطرح نمودن نظریه های مربوط و دلایل آنها، نتیجه گیری نموده است که ماموم باید از امام تبعیت کرده و سجده را انجام ندهد، لیک به دلیل وجود مقتضی و فقدان مانع، انجام ایماء و اشاره برای او الزامی است و نمازش نیز صحیح است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A New Research On The Jurisprudential Duty of a Person Taking part in Jamaah Prayer in Which the Prostration Chapters of the Quran is Recited

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Yazdani Kamarzard 1
  • Mohammad Imami 2
  • Seyyed Mahdi Naghibi 3
1 Assistant professor at Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran.
2 عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد
3 عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی
چکیده [English]

In the narrations of Ahl al-Bayt (as), it is recommended to participate in the congregational prayers of the Sunnis. On the other hand, well-known Shiite jurists do not consider it permissible to recite the verse of Azimah in prayer. Now, there is a difference of opinion among the Imami jurists regarding the jurisprudential duty of one who takes part in the congregation whose imam recites the verse of Azimah in but does not prostrate. According to one theory, following the Imam requires the participants to leave the prostration while praying. Some others believe that the mammum should prostrate. Proponents of the second theory have offered various solutions. Some have said that in this case, the ma'moom should perform gestures (ima) in place of prostration. Others mention that he should use both gestures and prostration after the prayer and for some others, only prostration after prayer is obligatory. This article an analytical-descriptive study, has presented the relevant theories and their reasons, and has concluded that if the Imam does not perform prostration during the prayer after reciting the verse of prostration, the mammum must also follow him and not perform prostration, but he should perform gestures and his prayer is correct.

کلیدواژه‌ها [English]

  • congregational prayers
  • mammum
  • the verse of Azimah
  • gestures
  • prostration