نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فقه و حقوق، دانشگاه و مدرسه عالی شهید مطهری(ره)، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، پردیس خواهران، تهران، ایران.
چکیده
مواجهه میان احکام ثابت عبادی و مصالح متغیر اجتماعی، از جمله چالشهای بنیادین فقه معاصر است. بخش بزرگی از عبادات، به دلیل ماهیت «تعبدی»، در برابر هر گونه تغییر مقاومت میکنند، حالآنکه مصلحت «حفظ نظام» بهعنوان یکی از اوجب واجبات، گاه ایجاب میکند که این احکام بهصورت موقت دچار تغییر شوند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع فقهی و اصولی، در پی ارائه چهارچوبی روشمند برای حل این تزاحم است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که این تقابل، از نوع «تزاحم سلسلهمراتبی» است، یعنی تزاحم میان یک اصل حاکم و بنیادین (حفظ نظام) با یک حکم خاص و فرعی (عبادت تعبدی). بر این اساس، اصل حفظ نظام بهعنوان یکی از مقاصد عالی شریعت، بر حکم عبادی در مقام تزاحم، اولویت و حاکمیت دارد. این مقاله فرایند عملیاتی منضبطی برای اعمال این تغییر ارائه میدهد که ارکان آن شامل «احراز قطعی خطر توسط حاکم اسلامی با رجوع به اهل خبره» و «صدور حکم ثانویۀ مقید به ضوابطی چون موقتی بودن، حداقلسازی و حفظ جوهر عبادت» است. این چهارچوب نشان میدهد که فقه امامیه از ظرفیت درونی برای مدیریت بحرانها برخوردار است، بهگونهای که هم پویایی خود را حفظ میکند و هم از خطر بدعت مصون میماند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Analysis of the Foundations and Process of Changing Devotional Rulings in Cases of Conflict with the Interest of "Preserving the Social Order"
نویسندگان [English]
- Seyed Ali Mirlohi 1
- Mahdieh Mahdavi kani 2
1 PhD Student in Jurisprudence and Law, Shahid Motahari University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Imam Sadiq University (Women's Campus), Tehran, Iran.
چکیده [English]
The tension between fixed devotional rulings and changeable social interests represents one of the fundamental challenges in contemporary Islamic jurisprudence. A significant portion of devotional acts, by virtue of their taʿabbudī nature—being grounded purely in divine command without rationally discernible reasons—resist alteration. However, the overarching interest of preserving the social order, recognized as one of the most binding obligations, may at times necessitate temporary modifications to these rulings. Employing a descriptive-analytical method and drawing upon jurisprudential and principles-based sources, this study presents a systematic framework for resolving such cases of conflict (tazāḥum). The findings indicate that this represents a case of hierarchical conflict that is, a clash between a supreme, governing principle (preserving the order) and a specific, subordinate ruling (a devotional injunction). Accordingly, the principle of preserving the system, as one of the higher objectives of the Sharīʿah, takes precedence and exercises authority over the devotional ruling when the two come into conflict. The article further outlines a disciplined operational procedure for applying such change, the essential components of which include (1) authoritative verification of a genuine threat by the Islamic ruler through consultation with experts, and (2) the issuance of a secondary ruling (ḥukm thānawī) constrained by criteria such as temporariness, minimality, and preservation of the core essence of worship. This framework demonstrates that Imami jurisprudence possesses intrinsic capacity for crisis management allowing it to remain dynamic while safeguarded against the risk of innovation (bidʿah).
کلیدواژهها [English]
- Preserving the Social Order
- Devotional Rulings (Aḥkām Taʿabbudiyyah)
- Conflict (Tazāḥum)
- Change of Rulings
- Devotional Jurisprudence (Fiqh al-ʿIbādāt)
- Interest (Maṣlaḥah)
- ابنتیمیه، احمد بن عبدالحلیم. (بیتا). مجموع الفتاوی، (تحقیق عبدالرحمن بن محمد بن قاسم). مدینه: مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف.
- ابنجوزی، عبدالرحمن بن علی. (بیتا). المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم. بیجا: بینا.
- ابنحجر، احمد بن علی عسقلانی. (۱۳۸۹ق). بذل الماعون فی فضل الطاعون، (تحقیق احمد عصام عبدالقادر). بیروت: دار الکتب العلمیة.
- ابنقدامه، عبدالله بن احمد. (۱۹۶۸م). المغنی. قاهره: مکتبة القاهرة.
- ابنکثیر، اسماعیل بن عمر. (۱۴۰۸ق). البدایة و النهایة. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- الازهر. (۲۰۲۰). بیان الهیئة بخصوص صلاة الجمعة والجماعة فی ظل انتشار فیروس کورونا. قاهره: مرکز رسانهای الازهر.
- ایازی، سیدمحمدعلی. (۱۳۸۶ش). ملاکات احکام و شیوههای استکشاف آن. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- بحرانی، یوسف بن احمد. (۱۴۰۵ق). الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
- جلادت، امیرمحمد؛ مصطفوی، احسان. (۱۳۹۶ش). تشخیص، درمان و گزارشهای همهگیریهای طاعون در دوران تمدن اسلامی. مجلۀ طب سنتی اسلام و ایران، ۸(۲)، 223-
- حاجعلی، فریبا. (۱۳۸۶ش). ثوابت و متغیرات در احکام. بازیابیشده از: https://hawzah.net/fa/Article/View/80537/%D8%AB%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85?SID=163880
- حر عاملی، محمد بن حسن. (۱۴۰۹ق). وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت(ع).
- حلی، حسن بن یوسف. (۱۴۱۳ق). قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- حیدری، علینقی. (۱۴۱۲ق). أصول الاستنباط. قم: مرکز النشر.
- خامنهای، سید علی. (1398ش). پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری. اطلاعیه در خصوص عدم برگزاری نماز جمعه. بازیابیشده از: khamenei.ir
- خراسانی، محمدکاظم (آخوند). (۱۴۰۹ق). کفایة الأصول. قم: مؤسسة آل البیت(ع).
- خمینی، سید روحالله. (۱۳۶۹ش). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
- خمینی، سید روحالله. (۱۳۷۳ش). شؤون و اختیارات ولیفقیه، (ترجمه کتاب البیع). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- خمینی، سید روحالله. (۱۴۰۵ق). تهذیب الأصول، (تقریر جعفر سبحانی). قم: دار الفکر.
- خمینی، سید روحالله. (۱۴۱۰ق). کتاب البیع. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
- خمینی، سید روحالله. (۱۴۳۴ق). تحریر الوسیله. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
- خویی، سید ابوالقاسم. (۱۴۱۷ق). محاضرات فی أصول الفقه. قم: انصاریان.
- خویی، سید ابوالقاسم. (۱۴۱۸ق). مصباح الأصول. قم: مکتبة الداوری.
- خویی، سید ابوالقاسم. (بیتا). التنقیح فی شرح العروة الوثقى، (تقریر میرزا علی غروی). بیجا: بینا.
- زارع، فرزانه؛ مساوات، سید حمداله؛ عطارزاده، فاطمه؛ جلادت، امیرمحمد. (۱۳۹۶ش). طاعون در طب سنتی ایران و طب نوین. فصلنامۀ تاریخ پزشکی، ۹(۳۲)، 85- https://doi.org/10.22037/mhj.v9i32.15594
- ساعدی، جعفر. (۱۳۸۸ش). تبعیت احکام از مصالح و مفاسد. فصلنامه فقه اهل بیت(ع)، شماره ۲۹.
- سید رضی. (1378ش). نهجالبلاغه، (ترجمه سید جعفر شهیدی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- سیرت، عبدالستار. (۱۳۹۸ش). از ضروریات پنجگانه تا حوزههای چهارگانه. بازیابیشده از: https://www.islahweb.org/fa/post/%D8%A7%D8%B2%20%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D9%BE%D9%86%D8%AC%20%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D8%AA%D8%A7%20%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%20_%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D9%88%20%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA
- سیستانی، سید علی. (۱۳۹۸ش). پاسخ به استفتائات در خصوص ویروس کرونا. بازیابیشده از: org
- سیستانی، سید علی. (۱۴۱۴ق). مختلف الأصول، (تقریر سید هاشم هاشمی). قم: مکتب آیة الله العظمی السیستانی.
- شاطبی، ابراهیم بن موسی. (۱۴۱۷ق). الموافقات فی أصول الشریعة، (تحقیق مشهور بن حسن). الخبر: دار ابنعفان.
- شبر، عبدالله. (۱۴۱۲ق). مصابیح الظلام فی شرح مفاتیح الشرائع. بیروت: مؤسسة النور للمطبوعات.
- شهید ثانی، زینالدین بن علی. (۱۴۱۳ق). مسالک الأفهام الی تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
- صدر، سید محمدباقر. (۱۴۰۵ق). دروس فی علم الأصول. بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
- صدر، سید محمدباقر. (۱۴۱۷ق). مباحث الأصول، (مقرر: سید کاظم حسینی حائری). قم: مجمع الفکر الإسلامی.
- طباطبایی حکیم، سید محسن. (۱۴۱۶ق). حقائق الأصول. قم: مکتبة بصیرتی.
- طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۷ق). المبسوط. تهران: المکتبة المرتضویة.
- طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۰۷ق). تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- علیدوست، ابوالقاسم. (۱۳۸۴ش). فقه و مقاصد شریعت. مجله حوزه، شماره ۱۳۱.
- علیدوست، ابوالقاسم. (1388ش). فقه و مصلحت، قم: فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- علیدوست، ابوالقاسم. (1400ش).خارج اصول فقه،دور دوم، جلسه 53، بازیابی شده از : http://a-alidoost.ir/persian/lessons/27252/
- فاضل لنکرانی، محمد. (۱۴۲۲ق). القواعد الفقهیة. قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع).
- قرطبی، عریب بن سعد. (بیتا). صلة تاریخ الطبری. بیجا: بینا.
- کاشفالغطاء، جعفر. (۱۳۸۳ق). کشف الغطاء. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
- کرکی، علی بن حسین (محقق ثانی). (۱۴۱۱ق). جامع المقاصد فی شرح القواعد (بخش رسائل). قم: مؤسسة آل البیت(ع).
- کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۰۷ق). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- لکزایی، نجف؛ صادقیان، حسن. (۱۳۹۵ش). استثنائات از تقدیم احکام ثانویه بر احکام اولیه. فقه حکومتی، ۱(۱)، ۷۲-۸۷.
- مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۳ق). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۴ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- محامد، علی. (۱۳۷۴ش). تبیین مفهومی احکام اولیه و ثانویه و احکام حکومتی از دیدگاه فقهای شیعه. مقاله ارائهشده در کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی «نقش زمان و مکان در اجتهاد». تهران.
- مرتضوی، سیدضیاء. (۱۴۰۱ش). نسبت حفظ نظام با حفظ احکام شرعی و چهره دین. روزنامه جمهوری اسلامی، (سال 44، ۲۵ مهر، ش12377)
- مزینانی، محمدصادق. (١٣٧٣ش). حوزه و حفظ نظام. مجله حوزه، ش٦٣ و ٦٤، ص۹۴-۵۱.
- مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۸۹ش). عالیترین جلوه بندگی خدا. روزنامه رسالت، (۲۵ دی، شماره ۷۱۸۰، ص۶).
- مطهری، مرتضی. (۱۳۷۰ش). اسلام و مقتضیات زمان. تهران: صدرا.
- مطهری، مرتضی. (۱۳۷۹ش) مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا.
- مظفر، محمدرضا. (۱۴۳۰ق). أصول الفقه. قم: انتشارات علامه.
- معرفت، محمدهادی. (۱۴۱۸ق). ولایت فقیه. قم: مؤسسه التمهید.
- مکارم شیرازی، ناصر. (۱۴۲۸ق). أنوار الأصول. قم: انتشارات نسل جوان.
- ملکافضلی اردکانی، محسن. (۱۳۸۹ش). آثار قاعده حفظ نظام. حکومت اسلامی، ۱۵(۴)، 109-
- منتظری، حسینعلی. (۱۴۰۹ق). دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة. قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیة.
- منتظری، حسینعلی. (۱۴۲۹ق). حکومت دینی و حقوق انسان. قم: ارغوان دانش.
- نائینی، محمدحسین. (۱۳۳۴ش). تنبیه الأمة و تنزیه الملة، (مقدمه: سید محمود طالقانی). تهران: شرکت سهامی انتشار.
- نجفی، محمدحسن. (۱۴۰۴ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- هاشمی جزی، سید حسن. (۱۳۹۸ش، ۱۹ اسفند). رفتارشناسی یک عالم دینی در مواجهه با طاعون. گزارش کتاب خطی مسکن الشجون فی حکم الفرار من الطاعون. کانال نامههای حوزوی. بازیابیشده از: https://t.me/namehha_hozavi/1067