نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران؛ استاد دروس خارج فقه و اصول حوزۀ علمیۀ خراسان، مشهد، ایران.
2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.
چکیده
برداشتهای متفاوت از واژۀ «أَتِمُّوا» در آیۀ شریفۀ ۱۹۶ سورۀ مبارکۀ بقره و نیز روایات وارده، مسئلۀ وجوب یا استحباب عمرۀ مفرده در صورت استطاعت برای نائیان از مکه را با دو رویکرد متفاوت در میان فقیهان و مفسران امامی روبهرو کرده است. مشهور، فتوا به عدم وجوب، و غیرمشهور، فتوا به وجوب دادهاند. دو آیه در قرآن کریم وجود دارد که برداشتهای متفاوت از آنها و نیز روایات وارده سبب این اختلاف شده است که آیۀ مذکور یکی از آنهاست. پژوهش حاضر، پس از بررسی واژۀ «أَتِمُّوا» در قاموسهای متقدم و متأخر، به بررسی دیدگاهها و مستندات با روش توصیفی - تحلیلی پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که این واژه در آیۀ مذکور به معنای «برپا داشتن» است و روایات، ظهور در وجوب عمرۀ مفرده بر مستطیع دارد. دیدگاه مشهور مبنی بر عدم وجوب عمرۀ مفرده بر نائیان، ناظر به زمانی بوده که استطاعت عمره منفک از استطاعت حج نبوده است، اما امروزه با توجه به تفاوت هزینههای حج تمتع با عمرۀ مفرده، موضوع تغییر کرده و ممکن است استطاعت انجام عمره برای فردی حاصل باشد، اما استطاعت حج نباشد. ازاینرو، وجوب عمرۀ مفرده بر چنین افرادی اَقوی و حداقلْ مقتضای احتیاط واجب است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Critical analysis of the popular view that individual Umrah is not obligatory
نویسندگان [English]
- Seyed Mehdi Ahmadi Nik 1
- Jamile Hashemnia 2
1 Associate Professor, Department of Jurisprudence and Principles of Law, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran. Professor of Jurisprudence and Principles at Khorasan Seminary, Mashhad, Iran.
2 PhD student in Quran and Hadith Sciences, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Different interpretations of the word "atmawa" in verse 196 of Surah Al-Baqarah, as well as the narrations, have led to two different approaches among Imami jurists and commentators regarding the obligation or desirability of performing Umrah alone, if possible, for those who have not traveled to Mecca. Some have issued fatwas that say it is not obligatory, while others have issued fatwas that say it is obligatory. There are two verses in the Quran, which have different interpretations and narrations, which have led to this disagreement, and the aforementioned verse is one of them. After examining the word atmwa in early and later dictionaries, the present study examined the views and documents using a descriptive-analytical method and concluded that this word in the aforementioned verse means "to establish" and the narrations of the revelation indicate that Umrah Mufradah is obligatory for those who are able to perform it. The well-known view that Umrah Mufradah is not obligatory for those who are not able to perform it refers to a time when the ability to perform Umrah was not separate from the ability to perform Hajj. However, today, given the difference in the costs of Hajj Tamattu' and Umrah Mufradah, the issue has changed and it is possible for an individual to be able to perform Umrah but not for Hajj. Therefore, Umrah Mufradah is obligatory for such individuals, and at the very least, it is a requirement of obligatory precaution.
کلیدواژهها [English]
- Critical analysis
- single Umrah
- obligation
- recommendation
- atmawa