دوره 4 (1402)
دوره 3 (1401)
دوره 2 (1400)
دوره 1 (1399)
تعداد مقالات: 8
معیار جهر و اخفات قرائت نماز از دیدگاه فقیهان شیعه
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 3-26
چکیده
قرائت نماز یکی از واجبات غیر رکنی است و افزون بر حمد و سوره، شامل استعاذه، بسمله و تسبیحات اربعه هم میگردد. یکی از احکام قرائت نماز، جهر یا اخفات خواندن آن است. بر مردان و زنان واجب است که قرائت حمد و سورۀ نمازهای ظهر، عصر و تسبیحات اربعه را به صورت اخفاتی بخوانند و قرائت حمد و سورۀ نمازهای صبح، مغرب و عشاء بر مردان به صورت جهری واجب ... بیشتربررسی فقهی تعطیل کردن طواف برای اقامه نماز جماعت در مطاف
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 27-54
چکیده
در مورد همزمان شدنِ طواف و اوقات نمازهای جماعت پنجگانه در مطاف، دو دیدگاه حائز اهمیت هستند. بر اساس یک دیدگاه، تعطیل کردن طواف در مطاف در اوقات پنجگانه به دلایلی جایز است؛ از جمله: امکان طواف در طول شبانهروز بر خلاف نماز که وقت آن معین و محدود است؛ افضل بودن نماز به ویژه نماز جماعت در مقایسه با دیگر واجبات؛ توهین تلقی شدن انجام ... بیشترجایگاه و نقش ولایت فقیه در برپایی نماز جمعه
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 55-80
چکیده
نماز جمعه در میان عبادات از اهمیت زیادی برخوردار است. شاهد مطلب، صدور حدود 200 روایت و نیز رسالههایی است که دربارۀ نماز جمعه نوشته شده است.مباحث فقهی نماز جمعه، زیرمجموعه فقه سیاسی و حکومتی ارزیابی میشود؛ زیرا نماز جمعه در عصر غیبت، ارتباط وثیق با ولایت فقیه و حکومت دینی دارد.این نوشته از میان بحثهای متنوع پیرامون نماز جمعه، در ... بیشترفرایند استنباط وجوب قرائت قرآن از آیۀ فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 81-102
چکیده
قرائت قرآن از بدو نزول، مورد تأکید خود قرآن بوده و با عناوین متعدد، مؤمنان را بدان متوجه کرده و پس از نزول نیز تا کنون مدّنظر مفسران و فقهای فریقین در مذاهب اسلامی بوده است. لیکن در این جستار، قرائت قرآن به طور مطلق و یا در حال نماز مدّنظر نیست، بلکه آنچه در اینجا مطرح است، حکم قرائت قرآن بیرون از حالت نماز است که بیشتر فقیهان و مفسران ... بیشتروقف عمل انسان از دیدگاه امامیه
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 103-122
چکیده
تحقق وقف در اموال و اعیان خارجی مورد اتفاق است؛ اما نسبت به وقف منافع و حقوق اختلافنظر است. یکی از مواردی که نسبت به آن اختلاف است، وقف بخشی از اعمال انسان حرّ به صورت موقت یا دائم میباشد. این بحث تا آنجا که مورد بررسی قرار گرفته، به صراحت در سخنان فقهای امامیه به چشم نمیخورد. عدم طرح آن در میان فقهای امامیه شاید به دلیل تنافی ظاهری ... بیشترارزیابی محدوده جواز نگاه به نامحرم بر مبنای تحلیل روایت علی بن سوید
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 123-146
چکیده
اگرچه فقیهان امامی از دیرباز بر حرمت نگاه لذتجویانه به زن بیگانه (نامحرم) اتفاقنظر داشتهاند، لکن روایتی با سند صحیح در میراث روایی امامیه از حضرت علی بن موسی الرضاu نقل شده است که در بادی امر، موهم جواز نگاه متلذّذانه است. این روایت که توسط «علی بن سوید» گزارش شده است، در زمره مهمترین مستندات نقلیِ واردشده در مسئله است که ... بیشترقاعده گزینی در فقه عبادی
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399، صفحه 147-164
چکیده
قواعد فقه عبادی، حکم کلی شرعی است که غرض اهم مأموربه در آن حکم، امور اخروی است یا مکلف آن را به داعی امر امتثال کرده و قصد قربت، شرط صحت آن تلقی میشود. فقهپژوه در قاعدهگزینی، برخی از قواعد فقه عبادی را از نصوص قرآنی اخذ میکند؛ مانند قاعده نفی عسر و حرج که آیه وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مستند آن میباشد. ... بیشترشناسنامه علمی
دوره 1، شماره 1 ، آبان 1399